RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh / Masa :
20 . 4 . 2012 ( Jumaat )
Masa :
10.00 – 11.00 Pagi
Kelas :
5 Gemilang
Bil. Murid :
35 orang
Mata pelajaran :
Bahasa Melayu
Tajuk :
Ibuku Sayang
Objektif :
Pada akhir pelajaran ini murid dapat :
i.
Mengemukakan
isi mengikut urutan dan menggunakan penanda wacana yang sesuai.
ii.
Mengemukan
idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara dengan tepat, tersusun dan secara terperinci.
Fokus utama :1.1 berbual tentang sesuatu perkara berkaitan
dengan
kehidupan seharian dengan menggunakan kata,
ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang
sesuai.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan
intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1(i) Membaca perkataan, frasa
dan ayat yang
mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
Fokus sampingan : 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal
dan ayat
majmuk.
Aras 1(i) menulis perkataan dan
pelbagai jenis ayat.
Kemahiran bahasa : Membaca
Sistem bahasa : (kosa kata) menghargai,
taat, bersyukur, jasa, pengorbanan
Peng. Sedia ada : Menonton/mendengar cerita
tentang mengasihi ibu bapa.
Ilmu : Sivik dan Kenegaraan dan
Pendidikan Moral
Nilai :
Hormat-menghormati, kasih sayang.
Kemahiran Bernilai Tambah
(KTB) :
Kemahiran berfikir : Membuat ulasan, membuat
inferens, menginterpretasi
Kemahiran belajar : Mengumpul, memproses,
merumus, mencatat
Kemahiran Pelbagai : Verbel-Linguistik, emosi,
kontekstual
Bahan Bantu Mengajar : Komputer, LCD, Slaid Power Point,
alat tulis
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
|
Pembejaran
|
Catatan
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set
Induksi
(5 minit)
|
Menyanyi lagu ‘Ibu’
|
1.Memasang CD lagu ‘Ibu’
2. Guru menyoal murid
berkaitan lagu
3.Guru mengaitkan lagu
dengan tajuk pelajaran
|
1. Mendengar lagu
daripada CD yang dipasang
oleh guru.
2.Murid menjawab soalan
guru berkaitan lagu
|
KB: Mengumpul,
melaporkan maklumat
BCB:
Mendengar,
Memproses
BBM:
CD lagu
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Bercerita berkaitan ibu
murid.
|
1. Guru meminta murid
melukis gambar ibu masing-masing
2. Guru menyoal murid
adakah mereka sayang kepada ibu mereka.
3.Guru meminta murid
bercerita tentang keistimewaan ibu mereka.
4.Guru memberikan nasihat
berkaitan perlunya menyanyangi ibu
|
1.Murid bercerita kepada kawan-kawan
di dalam kelas tentang keistimewaan ibu mereka.
2.Murid mendengar
penerangan guru
|
KB:
Menginterprestasi.
BCB:
Melaporkan maklumat,
mendengar aktif
KP:
Interpersonal
Nilai:
Menghargai
BBM:
Komputer, LCD
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Membaca petikan bahan
pembelajaran.
|
1.Guru meminta beberapa
orang murid membaca petikan.
2.Bersoaljawab
berdasarkan petikan
2.Guru meminta murid
mencari makna perkataan yang
dihitamkan dalam ayat
|
1. Murid membaca senyap.
2. Murid membaca dengan
intonasi dan kadar yang betul
3. Murid menjawab soalan
guru
3. Murid mencari makna
perkataan yang dihitamkan.
4. murid menulis makna
perkataan yang dihitamkan di papan tulis.
|
KB:
Menginterprestasi
BCB:
Mengumpul, mencatat dan
melaporkan maklumat
KP:
Kontekstual dan
interpersonal
Nilai:
Menghargai dan prihatin
BBM:
Bahan Photostat
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Bersoal jawab secara
lisan berpandukan teks
|
1.Guru meminta murid
membentuk kumpulan dan membincangkan
tanggungjawab seorang ibu.
2. meminta ketua
melaporkan hasil perbincangan.
|
1.Murid membentuk
kumpulan dan berbincang tentang tanggungjawab seorang ibu
2.Ketua kumpulan
melaporkan hasil perbincangan.
|
KB:
Memberi sebab
BCB:
Melaporkan maklumat dan
mencatat
KP:
Verbal-linguistik
Nilai:
Menghargai
|
Langkah 4
(15 minit)
|
Membuat latihan
Menulis cerita ringkas
tentang ibu saya
|
1.Guru menerangkan
latihan yang akan dibuat oleh murid
2.Guru meminta murid
membuat cerita ringkas tentang ibu masing-masing.
3.Beberapa orang murid
secara rawak diminta membacakan cerita yang telah ditulis.
|
1. Murid-murid menulis
cerita tentang ibu mereka.
2. seorang murid
membacakan cerita yang telah dituls
|
KB:
Memberi sebab, membuat
inferens
BCB:
Mengumpul,
Mencatat, melaporkan
maklumat dan merumus
KP:
Kontekstual,
Interpersonal
Nilai:
Menghargai,
Hormat-menghormati
BBM:
Bahan Photostat,
Alat tulis
|
Penutup
(5 minit)
|
Penutup kognitif
Membuat rumusan dengan
menyatakan nilai-nilai murni berdasarkan petikan
Penutup sosial
Memberikan pujian dan
motivasi serta semangat kepada murid
|
1.Guru menyatakan kenapa
perlu menyanyangi ibu bapa.
2.Guru membuat konklusi
mengenai nilai-nilai murni dalam diri.
3.Guru memberikan
dorongan kepada murid supaya memperbaiki pembacaan dan tulisan mereka
|
1. Murid memahami dan
prihatin terhadap keperluan menyanyagi ibu bapa.
2. murid menambah
nilai-nilai murni yang perlu ada dalam menyanyangi kedua ibu bapa.
3.Murid berusaha untuk
memperbaiki kelemahan yang dinyatakan oleh guru.
|
BVB:
Kasih saying dan hormat-
menghormati.
|
No comments:
Post a Comment